Skryt – SEO

Førsteplass på Google for en side som ikke er i bruk

postmindfulness-hjemmesidedesigner-seo

En av mine kjepphester er at det aller viktigste SEO-arbeidet man gjør er å tagge og kode sidene sine riktig. Sidene til Postmindfulness er et perfekt eksempel på hvor langt man kan komme med såkalt on-site SEO, dvs. med tagging og koding og annet man gjør lokalt på sidene sine. Sidene skårer elendig på off-site SEO. Google har indeksert totalt 8 lenker inn til sidene fra fem forskjellige nettsteder (off-site SEO). Dette betyr at du skal lete lenge for å finne sider Google anser som mindre betydningsfulle. På bakgrunn av dette mener jeg at følgende resultater er helt spektakulære:

SøkeordResultat i Google-søk
«mindfulness privatundervisning»
«meditasjon coach oslo»
«meditasjonskurs»
«meditasjon privatundervisning »
«trauma release exercises oslo»
«mindfulness coach oslo»
«meditasjonskurs oslo»
1. og 2. plass
1. plass
2. plass
2. plass
2. plass
5. plass
8. plass

Søkeresultatene gir et stort økonomisk potensiale. Med gode treff er det mulig å skape den virksomheten man ønsker, som resulterer i salg, noe som betyr at man kan leve på det man gjør. Videre burde det være mulig å få bedre treff på disse og andre søkeord hvis sidene ble aktive og hvis de fikk flere lenker inn til seg. De aller fleste vet at det er viktig å få lenker inn til sine hjemmesider hvis man ønsker gode resultater i søk (off-site SEO), men dette eksemplet viser at on-site SEO er helt grunnleggende og en meget viktig faktor.

Hundretusener tjent på denne førsteplassen

tangotango-hjemmesider-sokemotoroptimaliseringVed siden av å snekre hjemmesider er jeg tangolærer. Disse sidene bygger imidlertid ikke bare på god on-site SEO. Jeg har også jobbet aktivt for å få lenker inn til sidene og være aktive på sosiale medier. Det aller viktigste søkeordet for oss er «tangokurs oslo», og der har vi vært nr. 1 i lang tid. Som oftest klikker man jo på det første treffet, og når leseren blir møtt av bransjens fineste hjemmesider (les: de får tillit til oss) er det mange som velger å gå kurs hos oss. Det er vanskelig å måle hva førsteplassen har betydd i penger, men i løpet av våre syv år som tangolærere snakker vi om en merinntekt på et godt sekssifret beløp. Ellers er vi i topp eller i alle fall topp tre på søkeord som «tango oslo», «argentinsk tango oslo» og «tango i oslo».

Andre resultater

gestaltterapi-hjemmeside-sokemotoroptimalisertJeg har også søkemotoroptimalisert gestaltterapeuten Kjersti M. Jåsund sine hjemmesider. Søker du på «gestaltterapi oslo» får du først to treff fra organisasjoner, men hun kommer opp som første gestaltterapeut. Legger du til en bokstav og søker «gestaltterapi i oslo» slår hun en av organisasjonene! Søker du «gestaltterapeut oslo» er det fremdeles to store organisasjoner først, men Kjersti får treff som den andre terapeuten i søket.

Kan du få samme resultater?

Ja, men jeg kan ikke lage en enkel tidsplan for når det skjer. Felles for sidene med meget gode resultater er at de har vært på nettet i flere år, og tid er en vesentlig parameter som søkemotorene bruker når de velger hvem som kommer høyt på deres lister. Dessuten vil det avhenge av hvilke søkeord du prøver å konkurrere på. Jeg kan vinne et søkeord som «menn med bart i groruddalen» i løpet av dager, men det vil ta tid å få gode treff på eksempelvis «bruktbil oslo» eller «oslos beste restaurant» og andre populære søkeord. Hvis det er viktig å komme høyt opp på trefflisten må du jobbe aktivt med off-site SEO, som stort sett betyr at du skaffer lenker til sidene dine. Hvis du konkurrerer på et populært søkeord er dette en nødvendighet, men husk også at arbeidet off-site er nærmest meningsløst hvis du ikke har gjort en god jobb on-site. Omvendt gjelder at on-site arbeidet kan føre deg langt, og et godt arbeid on-site gjør at lenkene til dine sider blir verdt mye mer.