SEO

Søkemotoroptimalisering – on-site analyse

Hvis du har kjøpt hjemmesider fra meg trenger du ikke å lese dette (annet enn avsnittet om hva SEO er – hvis du er interessert). Alle sidene jeg skaper er godt søkemotoroptimaliserte.

Pris: 3.500 kr, inkl. mva.

Har du allerede hjemmesider som du ønsker å optimalisere kan jeg utføre en omfattende analyse for deg. Jeg foreslår en rekke tiltak og forklarer hvorfor de er viktige og hvilken effekt du kan forvente.

Hvem SEO og analysen er bra for

Søkemotoroptimalisering handler om alt fra å presentere siden optimalt for leseren, til å få Google til å like dine sider, og å gjøre dem tilgjengelige for synshemmede. Alle bør derfor ha godt søkemotoroptimaliserte sider. Min kunnskap er brukt for småforetak. Jeg har plassert www.tangotango.no som nr. 1 på søkeordet «tangokurs oslo», noe som har vært avgjørende for foretakets økonomiske og kunstneriske fremgang. Jeg har også stått bak en gedigen snuoperasjon for www.ligaard.net, som omsetter 300 millioner/år, og radikalt økt deres tilstedeværelse på nettet (jobben vokste seg imidlertid for stor for meg, så jeg er ikke lenger ansvarlig for deres sider).

Bruk av analysen

Analysen vil være såpass konkret at du kan gjennomføre tiltakene selv (avhengig av kunnskapen din), be meg implementere dem eller bruke en annen webutvikler.

Eller begynne på nytt?

Hvis søkemotoroptimalisering er viktig for deg kan du overveie å gå rett på å bestille en ny hjemmeside fra meg. Søkemotoroptimaliseringen kan noen ganger være vanskelig å implementere fordi det er brukt løsninger som ikke holder mål, og relativt enkle ting kan vise seg å kreve omfattende programmeringsarbeid. Jeg sier ikke at det alltid er slik, men det er noe jeg har sett litt for ofte. Sluttresultatet vil alltid bli bedre hvis man helt fra begynnelsen av tenker på søkemotoroptimalisering etter såkalt «beste praksis». Jeg skaper slike sider.

Søkemotoroptimalisering – implementering

Pris: varierer

Hvis du skal bruke mine tjenester for SEO må du først bestille en analyse. Det er umulig å gi deg et tilbud på optimaliseringen uten at jeg vet hva som bør gjøres. NB! Jeg jobber stort sett med WordPress. Jeg kan analysere sidene dine uansett hvordan de er lagd, men jeg implementerer kun søkemotoroptimaliseringstiltak i WordPress-sider.

Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering, og det finnes hovedsaklig to typer. De aller fleste vet at det er viktig med mange lenker til dine hjemmesider, at du blir likt på sosiale medier og lignende. Dette skaper ditt såkalte «rykte» og det vil bidra til at du kommer bedre ut i søk hos søkemotorene. Disse faktorene er hva vi kaller off-site SEO fordi det skjer utenfor ditt domene.

Den viktigste søkemotoroptimaliseringen

Det er viktig med off-site SEO, men enda viktigere er det at søkemotorene skjønner hva sidene dine handler om og at hvert eneste element på siden har en kodet «fortelling» som søkemotorene liker. Det er dessuten viktig at de er effektivt kodet, tar minimalt med lagringsplass slik at de laster raskt og følger en rekke regler som søkemotorene setter pris på. Dette er hva vi kaller on-site SEO og du kan komme langt bare med dette. Denne kodingen er en forutsetning for at søkemotorene skal kunne bruke sidene dine for å levere treff på søkeord som er relevante for dine sider.

Ikke bare for søkemotorene

Når jeg nevner effektiv koding og rask nedlastingstid skjønner du sikkert at dette ikke bare handler om å tilfredsstille søkemotorene. Det handler for eksempel også om å gjøre sidene effektive for din leser, å sørge for at selv synshemmede kan skjønne hva som står på sidene (det handler om å skrive relevante alt-tagger til bilder), eller å kontrollere teksten som søkemotorene bruker for å presentere deg når noen endelig får treff på deg i et søk. Du bør dermed ha godt søkemotoroptimaliserte sider for din leser, men det er også slik at søkemotorene liker godt programmerte sider. Dermed kommer du høyere opp på søk bare av å ha sider som er riktig kodet. Jeg mener dermed at den aller viktigste markedsføringsinvesteringen du kan foreta er nettopp å søkemotoroptimalisere dine hjemmesider.

Hva jeg jobber med

Jeg jobber kun med on-site SEO.

Om off-site SEO – en advarsel!

Bruk gjerne tid på å sette deg inn i off-site SEO, fordi det er viktig, men det vil være nærmest meningsløst å bruke tid på off-site SEO hvis sidene dine er dårlig optimerte on-site. Det finnes en rekke tilgjengelige tjenester som stort sett handler om å skape kunstige lenker til sidene dine. Du bør være meget skeptisk til disse og kun kjøpe slike tjenester hvis du er helt sikker på at tilbyderen vet hva de holder på med, og at de skaper lenker som søkemotorene anser som «naturlige». Vær særlig skeptisk til lenkebygging fra de som ikke snakker ditt språk. Det er jo bare logisk at det er meget vanskelig for disse å skape naturlige lenker til dine sider. Søkemotorene blir klokere og klokere, og i tillegg til å gjennomskue unaturlig lenkebygging, kan de i verste fall straffe deg gjennom dårligere treff i søk eller svartelisting.